Zaznacz stronę

Podpór wysoki to umiejętność która większości rodziców spędza sen z powiek. Aby dziecko prawidłowo wykonywało podpór wysoki potrzebna jest praca całego ciała – stabilny tułów, przenoszenie ciężaru ciała na prawą i lewą stronę, silne mięśnie obręczy barkowej i odpowiednio ustawiona miednica.

Co to jest podpór wysoki?

Jest to pozycja w której dziecko leżąc na brzuchu podpiera się na wyprostowanych przedramionach.

Jak powinien wyglądać prawidłowy podpór wysoki?

Łokcie dziecka znajdują się przed linią barków, nogi ustawione są w wyproście ale luźną leżą na podłożu, pupa dziecka również swobodnie spoczywa na podłoży nie jest w górze. Ciężar ciała powinien spoczywać na obręczy biodrowej.

Sam podpór nie jest taki oczywisty i zależy od wielu czynników, dziecko pracuję na niego właściwie od pierwszych dni życia. Prześledźmy od początku jak to wygląda aby łatwiej było nam to zrozumieć.

W dwóch pierwszych miesiącach życia maluch w leżeniu na brzuchu przypomina wyglądem małą żabkę. Rączki i nóżki dziecka są zgięte, głowa skierowana w jednym kierunku. Ciężar ciała zamiast spoczywać na miednicy często znajduję się w górze na obręczy barkowej i w okolicach mostach.

Dziecko robi się bardziej aktywne ok trzeciego miesiąca życia. Maluch jest w stanie dłużej wytrzymać leżąc na brzuszku mimo że nadal zdarza mu się protestować. Dziecko uczy się przyjmować pozycje symetryczną gdzie łokcie znajdują się w linii barków a nóżki są w wyproście. Maluch zaczyna aktywnie podpierać się na łokciach, unosić głowę nad podłoże, rozglądać się, gdy ten etap opanuję uczy się przenosić ciężar ciała raz na prawą stronę raz na lewą. Jak to wygląda? To nic innego jak umiejętność wyciągnięcia jednej rączki w leżeniu na brzuchu po zabawkę. Doskonalenie tych umiejętności może potrwać do końca 5 miesiąca życia. 

Wysoki podpór na przedramionach pojawia się ok 6 miesiąca życia u niektórych dzieci nawet w 7 miesiącu życia. Dziecko ma wtedy wyprostowane łokcie i delikatnie są wystawione przed linię barków, pupa i nóżki dziecka swobodnie spoczywają na podłożu.

Następnie maluch uczy się przybierać pozycje czworaczą z której zaczyna siadać następnie  raczkuje i wstaje.

Jak pomóc dziecku aby prawidłowo przyjmowało podpór wysoki?

  1. Zanim maluch opanuje podpór wysoki musi opanować wcześniejsze etapy, bez nich nie będzie to możliwe.
  2. Możemy pokazać dziecku w jaki sposób przenosić ciężar ciała do dołu – w leżeniu na brzuchu układamy swoją rękę na pupie malucha delikatnie ściągając ją do dołu.
  3. Pokazać maluchowi jak przenosić ciężar ciała z jednej strony na drugą – układając swoje dłonie na miednicy i delikatnie kierować ją na boki.
  4. Następnie układamy dziecko w poprzek swoich nóg – tak aby maluch miał rączki i dłonie na podłodze. Możemy skorzystać również z podłożenia wałeczka pod pachy malucha.

Warto zaopatrzyć się w ciekawe zabawki np. balon lub lusterko aby dziecko chciało z nami się chwile pobawić. PAMIĘTAJCIE nie przyspieszajcie tego etapu rozwoju u swojego dziecka. Dbajcie o jego harmonijny rozwój już od samego początku i o to aby najpierw opanowało wcześniejsze etapy rozwoju. Jeśli widzicie że maluch sobie nie radzi udajcie się na konsultacje do fizjoterapeuty.

Co z tym „samolotem” ?

Często piszecie do mnie „ moje dziecko leżąc na brzuszku cofa rączki do tyłu i ma je w powietrzu”. Uspokajam Was jest to normalny etap rozwojowy który może pojawić się około 5 miesiąca życia ale nie musi. Dzieje się tak ponieważ w tym okresie maluch osiąga maksymalny wyprost. Musicie jednak zwrócić uwagę na to aby samolot kończył się podporem na rączkach.

Bardzo ważne jest aby podpór dziecka był aktywny czyli:

– barki są daleko od uszu,

– widoczna szyja,

– łokcie są lekko ugięte

Jak można bawić się z dzieckiem aby podpór był wysoki?

Oprócz aktywności na brzuchu bardzo ważna jest aktywność również na plecach. Zdziwieni??

Bardzo ważne jest aby maluch w leżeniu na plecach uczył się łapać zabawki, wyciągać rączki do nich. i pewnie większość z was pomyśli tu o karuzeli w łóżeczku lub pałąkach z zabawkami. Niestety zmartwię was znowu. Oczywiście zabawy w ten sposób również są ważne ale tylko do pewnego momentu. Dlaczego? Po pewnym czasie maluch łapiąc taką zabawkę np. na karuzeli zacznie ją do się przyciągać a aby podpór wysoki był aktywny dziecko musi nauczyć się wzorcu PCHANIA a nie CIĄGNIĘCIA. Dlatego polecam zabawy z twarzą rodzica. Czyli wszelkie rodzaju „koci-koci łapci”, możemy maluchowi również dać dmuchanego balona lub piłkę tak aby mógł objąć zabawkę całymi dłońmi.

PODSUMOWANIE

Podpór wysoki jest bardzo ważną umiejętnością w rozwoju dziecka. Jednak aby mógł być prawidłowy maluch musi rozwijać się prawidłowo w wcześniejszych etapach. Jest to pierwsza część o podporze wysokim. Mam nadzieję że w niedługim czasie powstanie również film na ten temat.

Biblografia

Metoda NDT-Bobath; M.Borkowska, Z. Szwiling