Stopy i nóżki dziecka – czy wiesz, jak się kształtują? Dziś Ci o tym trochę opowiem i myślę, że możesz być zaskoczony/na.
Każdy rodzic czeka, aż dziecko postawi pierwsze kroki, a gdy tak się stanie, zaczyna chód małego człowieka i tu WAŻNA wiadomość!! Chód dziecka nawet do 7. roku życia będzie różnił się od chodu dorosłego człowieka.
Pierwsze kroki dziecka są wykonywane na szeroko rozstawionych nogach, a ponieważ dziecko za wszelką cenę stara się utrzymać równowagę. Są one również szybkie.
Czy wiesz, że na samym początku dziecko nie jest wstanie przetaczać stóp, dlatego odchyla je na zewnątrz?
W rozwoju małych nóżek istnieje coś takiego, jak fizjologiczna zmiana kształtowania nóg.
• u noworodków możesz zaobserwować fizjologiczną szpotawość, która związana jest z zagięciem, odwiedzeniem i rotacją zewnętrzną stawu biodrowego,
• pomiędzy 2. a 4. rokiem życia najczęściej rozwija się kolano koślawe (przejście od nogi prostej 2-latka do kolan koślawych u 4-latka)
• w 3. roku życia u ok. 65% dzieci stwierdza się lekką koślawość nóg, która zanika do momentu osiągnięcia wieku szkolnego.
W pierwszych tygodniach życia u noworodka pojawia się normalna koślawość całej stopy:
• do 6. tygodnia życia dziecko wykonuje prymitywne kopnięcia stopami, podczas których biodra i stopy ustawione są koślawo, a stopa dodatkowo odchyla się w stronę jej nawrócenia.
[adinserter block=”1″]
Co z tym płaskostopiem?
Stopy spełniają w naszym organizmie dwie ważne funkcje:
- dynamiczną, dzięki której jesteśmy w stanie chodzić,
- statyczną, dzięki której utrzymujemy swój ciężar ciała.
Stopy składają się z 26 niewielkich kości. Stopa jest w stanie utrzymać to wszystkie te kości dzięki mięśniom i więzadłom. Stopa tworzy trzy luki, które zapewniają elastyczność.
- Łuk wewnętrzny to sklepienie podłużne.
- Łuk przedni to sklepienie poprzeczne.
- Łuk zewnętrzny.
Stopa, która rozwija się prawidłowo, posiada trzy punkty podparcia: to pięta i pierwsza oraz piąta kość śródstopia.
Sprawność stóp kształtuje się już w trakcie ciąży. Jeśli są pewne komplikacje podczas trwania ciąży, może to wpływać na rozwój stóp i rozwój dziecka. Najczęściej wady stóp i kończyn dolnych nabywane są wraz z wzrostem.
Niemowlęta i dzieci w wieku poniemowlęcym mogą mieć jeszcze fizjologiczne płaskostopie. Związane jest to z podściółką tłuszczową, która zanika około 2. roku życia. Dlatego dzieciom w tym wieku należy zapewnić swobodę ruchów stóp.
Ważne!
Niemowlę powinno stopniowo zdobywać poszczególne umiejętności ruchowe. Nie należy przyspieszać rozwoju dziecka.
Jak wspierać rozwój stóp w okresie poniemowlęcym?
- W miarę możliwości i po zapewnieniu bezpieczeństwa, dziecko powinno jak najczęściej poruszać się boso i po różnorodnym podłożu.
- Buty zakładamy dziecku, które potrafi już stabilnie chodzić. Muszą być one również odpowiednio dobrane, o czym zaraz wam napiszę.
- Nie przyspieszać rozwoju dziecka.
PŁASKOSTOPIE jest to nieprawidłowa budowa stopy najprościej mówiąc. Przyczyny mogą być różne, zarówno nabyte, jak i genetyczne. Najczęściej związane to jest z obniżonym sklepieniem stopy. Powodem obniżenia sklepienia stopy jest niewydolność i osłabienie mięśni nie tylko stopy, ale całej dolnej kończyny i ciała.
Przyczyny płaskostopia:
- Obniżone napięcie mięśni.
- Brak ruchu.
- Przyspieszanie rozwoju dziecka.
- Nieprawidłowe obuwie.
- Krępowanie ruchów stóp i kończyn dolnych dziecka, np. poprzez zaciągnięte śpiochy.
DZIECKO KOŚLAWI STOPY
Jak już wiecie, niemowlę rodzi się z fizjologiczną szpotawością. W miarę upływu czasu to się zmienia. Gdy dziecko uczy się chodzić, stopa przybiera kształt płasko-koślawy. Pierwsze kroki dziecka zdecydowanie różnią się od chodu dorosłego człowieka. Dziecko chodzi na szerokiej podstawie, co wpływa na koślawienie stópek. Takie ustawienie jest pomocne w nauce pierwszych kroków, gdyż zwiększa się płaszczyzna podparcia stopy z podłożem.
W początkowym etapie nauki chodu może się więc zdarzyć, że dziecko będzie koślawić stopy.
W okresie fizjologicznej koślawości kolan, w pozycji stojącej, kolana stykają się, a kostki przyśrodkowe mogą być od siebie oddalone nawet o 7 cm.
Zabawy małych stópek
Daj dziecku kawałek papieru do pieczenia:
- dziecko gniecie kartkę stopami
- dziecko prostuje kartkę stopami
Zabawy bez kartki:
- siad na podłodze, dłonie oparte z tyłu, klaskanie stopami
- zwijanie stopami ręcznika
[adinserter block=”2″]
Najnowsze komentarze