Każdy rodzić czeka aż jego maluch nauczy się przemieszczać dlatego bacznie obserwują i zastanawiają czy to co robi dziecko jest prawidłowe. Pełznie pojawia się u dziecka miedzy 6 a 7 miesiącem życia. Początkowo dziecka pełza do tyłu czyli raczkuje tak jak rak. Następnie zaczyna poruszać się do przodu.

Jak wygląda prawidłowe pełzanie?

Pełzanie to ruch naprzemienny czyli prawa ręka w przód lewa noga w górę i tak na zmianę.  Dziecko pełza po podłożu czyli jego brzuszek dotyka podłogi. Obręcz barkowa dziecka ustawiona jest w podporze na łokciach, barki są opuszczone odsłaniając szyję, obręcz biodrowa, pupa dziecka i nóżki swobodnie spoczywają na podłożu.

Co jeśli dziecko pełza jednostronnie?

Jest to temat skomplikowany. Co to znaczy pełzanie jednostronne?

Dziecko przesuwa się odpychając się jedną noga i ręką. Bardzo ważną informacją dla rodzica na tym etapie jest fakt że jeśli dziecko zaczyna dopiero swoją przygodę z pełzaniem to na samym początku może pojawić się ruch jednostronny. Jednak on po pewnym czasie powinien przejść w ruch naprzemienny. Jeśli obserwujemy swoje dziecko i zauważamy u niego tylko i wyłącznie ruch jednostronny warto udać się do fizjoterapeuty w celu poprawy jakości ruchu. Szczególnie zalecam to dzieciom które wcześniej miały stwierdzoną asymetrię lub WNM.

Pełzanie to złożony proces i aby był prawidłowy dziecko musi opanować wszystkie wcześniejsze etapy rozwoju:

– symetrie,

– stabilizacje tułowia,

– symetryczny podpór na łokciach,

– przenoszenie ciężaru ciała,

– łączeni rąk w linii środkowej ciała.

Dlaczego ruch naprzemienny podczas pełzania jest tak ważny?

Ruch naprzemienny jest bardzo ważny w rozwoju mózgu ponieważ dzięki niemu współpracują ze sobą obie półkule. Dzieje się tak dlatego ponieważ w naszym mózgu rozwija się ciało modzelowate które bierze ścisły udział w komunikacji prawej i lewej półkuli.

Ja jako fizjoterapeuta uważam że zarówno pełzanie jak i raczkowanie powinno odbyć się zanim dziecko zacznie chodzić. Dlaczego? Wpływa to pozytywnie na rozwój kręgosłupa i jego gibkość. Czyli przygotowuje mechanizm mięśniowy i szkieletowy do swobodnego chodu. Pełzanie cechuje dobra koordynacja i gibkość ciała.

Czym może grozić brak ruchu naprzemiennego podczas pełzania?

  • Zaburzenia SI
  • Dysgrafia
  • Dysleksja
  • Brak skupienia uwagi
  • Trudności w nauce
  • Dyspraksja ruchowa
  • Lęk wysokości
  • Brak koordynacji ruchowej
  • Zaburzenia równowagi

Jak pomóc dziecku w prawidłowym pełzaniu?

– zapewniamy dziecku odpowiednie twarde podłoże,

– układamy dziecko jak najczęściej na brzuchu,

– unikamy sprzętu typu bujaczek,

– bawimy się z dzieckiem na plecach i brzuchu np. piłką,

– robimy tory przeszkód i „utrudniamy” dziecku przemieszczanie się,

Bardzo ważne na tym etapie jest również odpowiednia pielęgnacja.

Co może nas zaniepokoić?

– brak pełzania,

– brak ruchu naprzemiennego,

– ruch jednostronny,

– czołganie się na zasadzie podciągania obiema rękami.

Zawsze warto zgłosić się do fizjoterapeuty na każdym etapie rozwoju.

Bibliografia

Metoda NDT-Bobath M.Borkowska,Z. Szwiling