Często mnie pytacie czy stojak Baby Gym jest bezpieczny dla dziecka. Tak się składa że sama zostałam właśnie mamą i mam możliwość przetestować stojak.
Na samym początku powiem Wam dlaczego polecam używać stojak po drugim miesiącu życia?
Wcześniej noworodek może nie być w stanie oswoić się z płynącym bodźcami z otoczenia i z tymi wynikającymi z zabawy pod takim stojakiem.
Zobaczcie zdjęcie obok – mój synek ma tutaj miesiąc czasu. zupełnie nie jest zainteresowany tym co nad nim wisi. Natomiast ok. 2 miesiąca życia dzieci zaczynają interesować się zabawkami i fiksować wzrok na twarzach i przedmiotach.
Po drugim miesiącu życia dziecko robi się coraz bardziej aktywne i ciekawe świata i jest to moment kiedy możemy pokazać maluchowi coś więcej. Ważne podczas zabawy abyśmy zapewnili dziecku odpowiednią powierzchnie. Układamy więc malucha najlepiej na macie puzzlowej lub średnio-twardej powierzchni. Dopiero wtedy zabawa stojakiem Baby Gym będzie odpowiednio stymulowała do rozwoju. Zerknijcie na zdjęcie zrobione po ok 4 tygodniach – widać różnice?? Zdecydowanie ciało Frania bardziej w symetrii i widać delikatną fiksacje wzroku na zawieszce. Jednak nadal to nie jest to. Na samym początku podczas takiej zabawy naszym zadaniem jest pokazać dziecku z czym ma do czynienia. Pokazujemy maluchowi co nad nim wisi, opisujemy wygląd, kolory. Możemy śpiewać, lub wymyślić historyjkę związaną z zawieszkami.
To ważne – dlaczego?
Ponieważ dziecko najlepiej rozwija się w kontakcie z drugą osobą. Musimy zwrócić na to uwagę szczególnie na samym początku kiedy walczymy o nawiązanie z dzieckiem więzi i dobrej relacji. Badania naukowe pokazują że kontakt dziecka z rodzicem podczas zabawy przyczynia się do większej samodzielności dziecka.
Co daje nam zabawa pod takim bujakiem?
Dziecko uczy się wyciągać rączki do zabawek co za tym idzie próbuje łączyć ręce w linii środkowej ciała. Jeśli odpowiednio rozłożymy zabawki na stojaku stymulujemy również dziecko do osiągnięcia symetrii.
Ważne!!
Zabawa z takim stojakiem powinna trwać nie dłużej niż pół godzinny dziennie. Zwracamy również uwagę na to aby dziecko nie ciągnęło zabawek na stojaku w swoją stronę! Ponieważ wzmagamy wtedy odruch ciągnięcia a chcemy aby dziecko ćwiczyło odruch pchania. Jeśli zauważymy u dziecka aktywność w której przyciąga zabawki do siebie to czas aby zrezygnować z tego typu zabaw.
Jest to ważne ponieważ wpływa na podpór wysoki u dziecka o którym pisałam >>KLIK<<
Pisze Pani o tym by przerywać zabawę jeśli dziecko ciągnie zabawki do siebie – mój syn stale to robi bo chce wkładać je do buzi – czy te wiszące na stojaku, czy jakiekolwiek złapie (5mscy). Jak to się ma do ćwiczenia podporu wysokiego?
Chodzi o zabawki wiszące nad dzieckiem. W tekście jest podlinkowany artykuł o podporze wysokim. Proszę przeczytać jak to wpływa na dziecko. „Pewnie większość z was pomyśli tu o karuzeli w łóżeczku lub pałąkach z zabawkami. Niestety zmartwię was znowu. Oczywiście zabawy w ten sposób również są ważne ale tylko do pewnego momentu. Dlaczego? Po pewnym czasie maluch łapiąc taką zabawkę np. na karuzeli zacznie ją do się przyciągać a aby podpór wysoki był aktywny dziecko musi nauczyć się wzorcu PCHANIA a nie CIĄGNIĘCIA. Dlatego polecam zabawy z twarzą rodzica. Czyli wszelkie rodzaju „koci-koci łapci”, możemy maluchowi również dać dmuchanego balona lub piłkę tak aby mógł objąć zabawkę całymi dłońmi.
A jakie zabawy, zabawki, karuzele dla miesiecznego dziecka?