Zaznacz stronę

Twórca Integracji Sensorycznej jest A.Jean. Ayres psycholog i terapeuta zdjęciowy. Integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych napływających przez receptory. Mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia. Nierozwinięcie określonych umiejętności powoduje powstawanie trudności w funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka. Dzięki integracji sensorycznej możemy prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe. W ten sposób wiemy jak reagować adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Jednak są przypadki, w których proces rozwoju integracji sensorycznej nie przebiega w prawidłowy sposób.

Dzięki naszym zmysłom do naszego mózgu trafia ogromna ilość informacji sensorycznych. Mózg rozpoznaje te informacje, interpretuje je i odpowiada na nie właściwą reakcją. Prawidłowo zachodzące procesy integracji sensorycznej są podstawą do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka. 

Mamy aż 7 zmysłów:

  1. DOTYK

Najwcześniej rozwijający się, najważniejszy zmysł mający wpływ na fizyczne, psychiczne i emocjonalne zachowanie człowieka. Poprzez powierzchnię skóry całego naszego ciała dostarcza informacji o fakturze, kształcie i rozmiarze przedmiotów. Pomaga nam rozróżnić, czy to czego dotykamy, stanowi dla nas zagrożenie czy nie.

  1. RÓWNOWAGA

Zmysł przedsionkowy dostarcza informacji na temat położenia głowy w stosunku do powierzchni ziemi, ruchu naszego ciała w przestrzeni oraz równowagi. Wrażenia odbierane są za pomocą ucha wewnętrznego.

  1. CZUCIE GŁĘBOKIE

Zmysł proprioceptywny dostarcza informacji na temat pozycji ciała i ruchów części naszego ciała. Informacje te są wynikiem rozciągania i kurczenia się mięśni.

  1. WZROK

Zmysł wzroku umożliwia nam identyfikowanie obrazu. Używamy żebyśmy się mogli obronić i kierować naszym ruchem w taki sposób, by wchodzić w znaczące reakcje z naszym otoczeniem, socjalizować się i uczyć.

  1. SŁUCH

Słuch to podstawowa umiejętność odbierania dźwięków. Układ przedsionkowy i słuchowy współpracują przy przetwarzaniu wrażeń ruchu i dźwięku. Słuchowy układ nerwowy zaczyna działać jako pierwszy. Razem z układem przedsionkowym łączy się z mięśniami całego ciała i pomaga w regulowaniu ruchu, równowagi i koordynacji.

  1. SMAK

To zdolność do rozróżniania spożywanego pokarmu. Za smak odpowiadają kubki smakowe na języku. Istnieje 5 rodzajów smaków: smak słodki, słony, gorzki, kwaśny oraz umami.

  1. WĘCH

Zmysł węchu jest jednym z tzw. zmysłów chemicznych, podobnie jak zmysł smaku. Rozwija się on jeszcze w życiu płodowym. Zmysł powonienia odgrywa bardzo ważną rolę, zarówno w przypadku nowo narodzonego maleństwa, jak też przez całe późniejsze życie. Węch ostrzega nas przed tym, co szkodliwe i niebezpieczne, zachęca nas do próbowania.

Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia. Pojawiają się, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. 

Dziecko które może mieć problemy z przetwarzaniem bodźców:

  • jest niespokojne, płaczliwe,
  • ma kłopoty z zaśnięciem
  • ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
  • źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
  • wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
  • ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
  • ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
  • podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  • jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
  • trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
  • jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie.

I jak interesuję Was temat integracji sensorycznej?